Luni, 05 Mai 2014 22:40

Medierea, o privire spre viitor

Este important sa discutam despre mediere in cat mai multe contexte posibile. Mai ales datorita faptului ca medierea prezinta foarte multe valente si posibilitati de dezvoltare in viitor, reprezentand atat o necesara cale de degrevare a instantelor tot mai aglomerate la nivel mondial, cat si o importanta cale de stingere a conflictelor si nu doar de rezolvare juridica a lor. Astfel, medierea trebuie inteleasa si ca o cale speciala si extrem de importanta de comunicare in orice situatie conflictuala, avand capacitatea sa schimbe in mod esential modul de abordare a oricarui conflict si ca atare a relatiilor noastre in genere. Impactul social si politic ne apare astfel esential intr-o lume care risca sa devina tot mai conflictuala. In acest sens, discutia deosebit de interesanta care a avut loc la postul national de radio, Radio Romania Actualitati, in seara zilei de 5 mai in cadrul emisiunii realizate de Alexandru Mironov, Printre stele, avandu-i ca invitati pe presedintele Consiliului de Mediere, domnul Dorin Valeriu Badulescu, si pe domnul Adrian Banuta, mediator, merita ascultata, ea deschizand noi perspective de intelegere a importantei acestui domeniu esential societatii noastre si lumii civilizate in genere.





In data de 9 mai, odata cu Ziua Europei, la Buzau, vom celebra Ziua Nationala a Mediatorului. Am decis ca in acest an sa marcam ziua noastra, a mediatorilor, nu in 4 mai ca de obicei, ci in aceasta zi cu semnificatii profunde - 9 mai. Evenimentul se adreseaza tuturor mediatorilor autorizati cuprins in Tabloul Mediatorilor. Cu aceasta ocazie, vom discuta cu invitatii nostru speciali despre rolul si importanta medierii ca alternativa reala la instanta de judecata. Medierea este o profesie inca noua, nu doar in Romania, ci si in Europa, insa ea se dovedeste a fi extrem de utila in societate, rezolvand conflictele de orice fel, pe cale nejuridica, si degrevand, astfel, justitia de o serie de procese care ingreuneaza sistemul. In Romania exista deja aproximativ 10.000 de mediatori autorizati, care constituie un corp profesional tanar si foarte bine pregatit. Unul din dezideratele noastre este acela de a promova cat mai bine medierea, pentru ca publicul larg sa o cunoasca cat mai bine si sa apeleze la aceasta alternativa de rezolvare a conflictelor. Tocmai de aceea ne bucuram ca astazi, 4 mai, departamentul de stiri al postului regional de radio Bucuresti FM a inclus in cadrul programelor lor de stiri o relatare referitoare la Ziua Mediatorului.
Medierea este cea mai importanta metoda alternativa de rezolvare a disputelor. Aceasta rezolvare se face cu ajutorul unui tert (mediatorul), care este impartial si neutru, si se face in conditii de confidentialitate deplina. Medierea contribuie la dezvoltarea unei societati mai putin conflictuale, mai armonioase, a subliniat domnul Dorin Valeriu Badulescu, presedintele Consiliului de Mediere, in interventia telefonica din cadrul emisiunii de stiri a postului de radio Bucuresti FM, de duminica, 4 mai.





Duminica, 04 Mai 2014 18:15

Ziua Nationala a Mediatorului

Consiliul de Mediere, autoritatea nationala de reglementare si autorizare in domeniul medierii, organizeaza - in parteneriat cu Consiliul Judetean Buzau - Ziua Nationala a Mediatorului.
Cu toate ca Ziua Nationala a Mediatorului este 4 mai, Consiliul de Mediere a decis ca anul acesta ea sa fie celebrata concomitent cu Ziua Europei, in 9 mai, la Buzau, in sala Consiliului Judetean Buzau (Bd. N. Balcescu, nr. 48), intre orele 9.00-19.00. Sloganul evenimentului este: Impartasim aceleasi valori, avem aceeasi viziune - o societate a dialogului.
Dorin Badulescu, presedintele Consiliului de Mediere, a declarat: Contextul actual european, tulburat de conflicte, face necesara afirmarea cat mai rapida a medierii pe toate palierele sociale. Incordarea, nesiguranta, sentimentul de insecuritate transforma societatea, impingand-o spre intoleranta si lipsa de omenie. Valorile si viziunile europene corespund valorilor medierii in general si a celei romanesti in special. Practic, putem spune ca Romania detine un produs specific, traditional, daca imi este permis sa ma exprim asa: modelul romanesc de mediere. Expresie a unei legislatii in cea mai mare parte eficiente si datorita profesionistilor sai - deveniti cel mai numeros corp de acest gen din Uniunea Europeana -, acesta se dovedeste a fi apt sa schimbe mentalitati si sa genereze pe viitor o societate europeana a dialogului.
Evenimentul se adreseaza tuturor mediatorilor autorizati care figureaza in Tabloul Mediatorilor. Nu se percepe taxa de participare si vor fi acordate 5 puncte profesionale. Inscrierile se fac la adresa de e-mail Aceasta adresa de e-mail este protejata de spamboti; aveti nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza , in limita locurilor disponibile.





Joi, 24 Aprilie 2014 14:36

Conflictele interetnice

Traditiile si obiceiurile diferite fac ca la intalnirea unor grupuri etnice diferite sa apara un risc sporit de conflict, iar aplanarea acestora sa fie mult mai dificila. Riscurile sunt cu atat mai mari atunci cand grupurile respective au si interese economice antagonice.
Interventia autoritatilor poate opri conflictul pe moment, dar de cele mai multe ori el va reizbucni si mai puternic, actiunea organelor de ordine, inclusiv cea a instantelor de judecata, nefiind perceputa ca un act de dreptate... In acelasi timp, conflictul nu poate fi rezolvat prin caile traditionale ale comunitatii (cum ar fi staborul, in cazul romilor), acestea nefiind aplicabile in afara comunitatii. De aceea, in aceste situatii, medierea este singura cale reala de stingere a conflicului pe termen lung. Dar in aceste cazuri medierea este mult mai dificila, atat din punct de vedere al acceptarii mediatorului de catre ambele comunitati, suspiciunile fiind mult mai mari si fiecare comunitate dorind un mediator din propria etnie, cat si datorita dificultatii de acomodare a modului de abordare diferit al conflictului de catre fiecare comunitate conform propriilor traditii. Co-medierea poate fi o solutie, dar procesul medierii nu este unul simplu.
In acelasi timp, este insa necesara identificarea conflictului si interventia medierii in faze de debut ale conflictului inainte ca acesta sa degenereze si sa conduca la acte de violenta. Dar si in aceste situatii extreme, dupa restabilirea ordinii si incetarea pe moment a violentelor, medierea poate fi utlia pentru inchiderea conflictului si prevenirea reizbucnirii lui.
Conflictele mocnite nu sunt conflicte stinse, ci focare de violenta ce pot fi cu atat mai periculoase cu cat in timp ele au acumulat mai multe frustrari si resentimente. Linistea instituita de fortele de ordine sau dreptatea facuta de instantele de judedata, chiar daca necesare in cazurile de violenta, nu sting conflictele, ci pot chiar dimpotriva sa le amplifice. De aceea este important ca zonele de risc sa fie atent monitorizate de factorii locali si sa se apeleze la mediere in mod preventiv, inainte ca starea conflictuala sa degenereze.
Identificarea conflictelor si actiunea preventiva de stingere a acestora sunt insa utile si poate chiar necesare nu numai in cazul conflictelor interetnice. Sunt nenumarate cazuri in care conflictele dintre vecini, dar chiar si din familie sau conflictele de granituire au degenerat in confruntari violente cu distrugeri de bunuri sau vatamari corporale. In toate aceste cazuri, identificarea conflictelor cu risc, de catre familie, vecini, autoritati si recurgerea la mediere ca forma de stingere a conflictului poate juca un rol esential pentru prevenirea actelor de violenta. Este o problematica ce ar putea aduce mari beneficii in masura in care s-ar gasi caile de implementare a actiunilor preventive.
In plus, stingerea conflictelor prin mediere poate ajuta inclusiv la mai buna intelegere a celeilalte parti si prin aceasta la depasirea distantei si animozitatii dintre persoane si dintre comunitati. Medierea se bazeaza in ultima instanta pe intelegere, cea mai buna si mai sigura cale de stingere a conflictelor si de apropiere intre parti, inclusiv intre comunitati etnice diferite.
Aceste beneficii ale medierii au fost subliniate de domnul Dorin Valeriu Badulescu, presedintele Consiliului de Mediere, in cadrul dificilei problematici a conflictelor interetnice si a modului in care acestea pot fi abordate. In cadrul emisiunii Opre Roma, realizata de doamna Carmen State, in cadrul Redactiei pentru Minoritati a TVR 1, impreuna cu Cecilia Caragea, consultant comunicare, domnul presedinte al Consiliului de Mediere, Dorin Valeriu Badulescu, a punctat care sunt modalitatile specifice in care medierea poti fi de ajutor.

Dim lights




Miercuri, 09 Aprilie 2014 13:57

Medierea in succesiuni

Mostenirile ridica intotdeauna probleme legate de modul in care fiecare mostenitor se considera indreptatit la o parte mai mare sau mai mica din mostenire, din punctul de vedere al relatiilor si eventualelor servicii aduse defunctului. In cazul in care in cadrul unei etnii, traditiile comporta reguli semnificativ diferite fata de prevederile legale de calcul al cotelor ce revin fiecarui mostenitor, lucrurile sunt cu atat mai complicate, iar hotararea judecatoreasca mai greu de acceptat de catre parti, cu riscul aparitiei unor conflicte pe termen lung. De aceea, rezolvarea pe calea medierii este de fapt singura solutie viabila. Medierea conducand la o solutie propusa chiar de parti, ea tinand astfel cont de traditiile si de asteptarile fiecaruia.
In plus, identificarea autoritatilor, inclusiv justitie si notariat, ca forte straine si potrivnice, face ca litera legii sa apara ca o constrangere abuziva. Pentru persoanele in cauza putand prevala diferite traditii sau intelegeri verbale ce nu au valoare notariala sau in fata instantei. Rezolvarea litigiilor de impartire a bunurilor lasate de decedat se poate face insa prin mediere, armonizand traditiile si intelegerile facute fara acoperire legala, astfel incat sa se ajunga in final la o solutie agreata de toate partile. Justitia nu poate tine cont de traditiile si practicile inradacinate in diferitele comunitati, insa medierea - bazandu-se pe solutia gasita, propusa si agreata de parti - poate sa rezolve conflictul tinand cont de toate aceste elemente. In acelasi timp, rezolvarea este mult mai rapida, cu costuri mai mici si - in loc sa creeze resentimente sau chiar sa conduca la aparitia unor animozitati si conflicte pe termen lung - rezolva lucrurile prin buna intelegere.
Rolul si importanta medierii in cazul succesiunilor, in cadrul diferitelor comunitati etnice, a fost subiectul ales pentru o noua emisiune de catre doamna Carmen State, realizatoare TV in cadrul Redactiei pentru Minoritati a Televiziunii Nationale TVR 1, tematica pe care a discutat-o impreuna cu domnul Dorin Valeriu Badulescu, presedintele Consiliului de Mediere, si doamna Cecilia Caragea, consultant comunicare.

Dim lights




Joi, 27 Martie 2014 16:53

Mediatorii si mediul de afaceri

Dezvoltarea medierii in mediul de afaceri este una dintre prioritatile Consiliului de Mediere, a afirmat presedintele acestei organizatii, Dorin Valeriu Badulescu, in cadrul celei de-a doua editii a Forumului Medierii, conferinta organizata marti, 25 martie 2014, de Legal Magazin, revista profesiilor liberale.

Dorin Badulescu: Mediatorii sunt bine pregatiti
Dorin Badulescu a subliniat faptul ca mediatorii sunt bine pregatiti si ca pot fi evitate instantele de judecata supraaglomerate, dand exemple de cazuri privind recuperarea unor sume de bani, protejarea profitului, negocierea contractelor, zona de asigurari cu rezolvarea conflictelor pe cale amiabila.
El a mentionat ca a observat ca la instante sunt foarte multe litigii intre persoane fizice si companii de asigurari, aparute de cele mai multe ori in urma refuzului firmelor de a achita despagubirile din anumite motive, in baza documentelor intocmite ca urmare a unui accident. Badulescu a mai spus ca se poate apela la mediere si in domeniul bancar si al insolventei, in anumite circumstante.
Referitor la medierea in dosarele de drept penal, Badulescu a afirmat ca aceasta poate fi dezvoltata si ca urmare a noilor modificari impuse de Codul penal si Codul de procedura penala, motiv pentru care pot fi initiate cateva protocoale care vor fi implementate cat mai repede, in special in zona Parchetului General.
Exista deja un protocol semnat. (...) Urmeaza sa initiem dezvoltarea altor doua proiecte cu Ministerul Afacerilor Interne, in zona organelor de cercetare penala si in zona penitenciarelor, apropo de executarea unor pedepse, a explicat el.

Protocol de colaborare cu Ministerul Educatiei Nationale
Dorin Badulescu a anuntat ca in curand va fi semnat un protocol de colaborare cu Ministerul Educatiei Nationale, care va avea in vedere derularea unui program privind medierea in scoli, cu scopul combaterii si reducerii violentei in randul elevilor. De ce medierea in scoala? De ce ar fi necesar? Observam tot palierul social, si in presa, ca sunt foarte multe elemente care atesta existenta violentei in mediul scolar. Nu vorbim numai de clasele V-VIII, ci mai ales in zona de liceu. Este importanta dezvoltarea acestui sector, pe de o parte, pentru ca elevii pot fi mediatorii de maine, iar pe de alta parte, trebuie sa incercam pe cat posibil sa stopam aceste violente inainte de a degenera. Daca mediatorii si-au asumat un anume rol (...) al schimbarii de mentalitate - dintr-o mentalitate sociala indreptata spre conflict intr-o mentalitate indreptata spre dialog si comunicare -, modul de actiune nu poate fi decat prin educatie, care trebuie sa fie indreptata spre non-conflict, a afirmat Dorin Badulescu, la editia a II-a a Forumului Medierii.
In acest moment suntem in curs de semnare a unui protocol cu Ministerul Educatiei Nationale pentru a derula un program in care mediatorii, pe baza de voluntariat, sa incerce sa implementeze aceasta zona a medierii in scoli, ideea de non-conflict, de rezolvare pasnica a disputelor. Practic, se doreste pregatirea unor elevi care sa aiba capacitatea de a incerca si reusi sa aplaneze conflictele care apar intre elevi in zona de scoala, a subliniat presedintele Consiliului de Mediere, care a adaugat ca alte conflicte care trebuie rezolvate sunt cele parinte - profesor sau elev - profesor.

Cum este organizat serviciul de mediere?
Anca Elisabeta Ciuca, membru in Consiliul de Mediere, a prezentat un material despre organizarea serviciului de mediere.
Cadrul legal al meseriei de mediator este reprezentat de: Legea nr.192/ 2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator; Directiva 2008/52/CE privind anumite aspecte ale medierii in materie civila si comerciala; Directiva 2006/123/CE privind serviciile in cadrul pietei interne.
In privinta formarii initiale a mediatorilor, Anca Elisabeta Ciuca a amintit ca sunt 20 furnizori de formare autorizati, iar programul unitar de formare initiala are 80 ore.
Consiliul de Mediere are urmatoarele atributii: desemneaza examinatorii; emite adeverinte/certificate de absolvire; emite autorizatii de practica pentru mediatori; avizeaza formele de exercitare a profesiei.
Anca Ciuca a prezentat si formele de exercitare a profesiei: birou de mediator; birou de mediatori asociati; societate civila profesionala de mediatori; organizatii neguvernamentale din domeniul medierii, prin contract de munca.
Serviciile asigurate in cadrul formelor de exercitare a profesiei sunt: Mediere; Asistenta si consultanta conform Standard Ocupational; Informatii despre mediere si accesul la serviciul de mediere; Consiliere a partilor in vederea participarii in mediere; Secretariat si consiliere juridica prin angajati in cadrul FEP, conform art. 22 din Legea 192/2006.
 
De ce este importanta clauza de mediere in contractele comerciale?
Claudiu Ignat, mediator, a afirmat ca este necesar ca in cadrul contractelor comerciale sa existe o clauza de mediere in caz de litigiu, pentru ca, in fond, un conflict intre societati comerciale este un conflict intre oameni. O clauza de mediere scurteaza timpul de litigiu, pentru ca daca ar exista, de exemplu, o clauza de arbitraj, procesul (la curtea de arbitraj) poate dura in medie 6-8 luni, dar sunt cauze ce s-au extins pe doi ani, a explicat Claudiu Ignat.

Ioana-Adina Marin, membru in Comisia Permanenta a Consiliului de Mediere, a vorbit despre rolul mediatorului in cazul conflictelor de munca si al disputelor de la locul de munca.
La locul de munca exista trei tipuri de relatii: intre angajat si angajator, intre angajati si angajatori (relatii colective) si relatiile intre angajati. In cadrul relatiilor intre angajati disputele sunt de regula dispute interpersonale (de gen harturire psihologica). Aceste dispute se pot extinde, si din domeniul interpersonal, ele ajung la o dimensiune inter-organizationala. De aici apar costuri pentru companii, scade performanta si creste absenteismul. Medierea ajuta partile in disputa sa rezolve problemele inainte de a afecta organizatia, a concluzionat Ioana-Adina Marin.

Zeno Sustac: Medierea a atins doar 1% din potential
Zeno Sustac, vicepresedintele Consiliului de Mediere, crede ca medierea a atins doar 1% din potential, desi rata de succes a conflictelor mediate este undeva intre 70% si 80%. Sustac crede ca legislatia trebuie modificata, astfel incat sa permita introducerea obligativitatii procedurii de mediere in anumite cazuri, cum ar fi dreptul familiei. Pe de alta parte, obligativitatea nu are sens in mediul de afaceri, considera vicepresedintele Consiliului de Mediere.

Daniela Popoviciu, presedintele Asociatiei Pro Medierea a vorbit despre problemele cu care se confrunta profesia de mediator in prezent. Mediatorii sunt un fel de pliante, a apreciat Popoviciu, nemultumita de blocarea meseriei doar in partea de informare. Ea a evidentiat necesitatea reconsiderarii de catre Guvern a procedurii de informare obligatorie.

Radu Ogrezeanu-Ghica, mediator Logsia Mediere, a prezentat doua studii de caz interesante privind rezolvarea unor conflicte: unul privind un conflict comercial si unul privind un conflict interpersonal.

Evenimentul s-a bucurat de sprijinul OMV Petrom, UniCredit Leasing, Lupu & Partners, Asociatia ProMedierea, Conta Radulescu si Editura Corint. Partenerii media ai conferintei au fost DreptOnline, MediereNet, Indaco, Calendar Evenimente si Editura C.H. Beck.





Marti, 25 martie, va avea loc a doua editie a Forumului Medierii, la Hotel Marshal Garden din Bucuresti. Organizat de catre publicatia Legal Magazin cu sprijinul Consiliului de Mediere, forumul are drept scop promovarea medierii in randul oamenilor de afaceri.
Pe langa situatiile conflictuale personale, care apar intre oameni aflati intr-o anumita relatie, medierea se poate dovedi foarte utila si eficienta in conflicte din domeniul afacerilor. Poate fi vorba despre un diferend intre doua firme partenere, intre doi competitori, intre doua organizatii sau chiar intre o companie si statul roman. Oamenii de afaceri stiu foarte bine ca, in business, imaginea este foarte importanta. Orice proces penal, indiferent de rezultat, poate afecta imaginea publica a companiilor implicate. Intotdeauna, un manager bun va incerca sa evite mediatizarea vreunui conflict, aparitia acestuia in zona publica, caci stie ca acest lucru poate dauna companiei, organizatiei sale, mai ales ca in zona publica nu poti detine controlul asupra informatiilor, iar de multe ori acestea sunt prezentate deformat, exagerat. In plus, un proces penal inseamna o mare pierdere de timp si costuri mari, ca sa nu mai vorbim de despagubiri, in cazul in care firma respectiva este considerata “vinovata”.
Prin urmare, pentru oamenii de afaceri medierea reprezinta un mod mult mai bun de a rezolva conflictele comerciale, de business sau chiar personale. Medierea se face repede, in mod privat, fara expunere publica, iar solutia este negociata si gasita de comun acord de catre reprezentatii celor doua firme implicate.
La Forumul Medierii vor participa reprezentanti ai profesiei de mediator, oameni de afaceri, bancheri, oficiali ai Guvernului, precum si reprezentanti ai institutiilor de invatamant superior care deruleaza programe educationale dedicate mediatorilor. Vorbitorii vor analiza cele mai eficiente moduri in care medierea poate fi utila in zona business.
Printre temele dezbatute se numara: Implementarea Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European si a Consiliului European (Directiva SAL) privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum, care intra in vigoare din iulie 2015; Medierea in litigiile sportive; Medierea in afaceri si in organizatii; Medierea in cazul litigiilor de munca; Medierea in spetele bancare si in dosarele de asigurari; Medierea in Dreptul Penal al Afacerilor; Surse de finantare pentru dezvoltarea activitatii mediatorilor; Investitia necesara pentru dezvoltarea unei societati de mediatori.
Vor sustine prelegeri Dorin Valeriu Badulescu, Presedintele Consiliului de Mediere, Zeno Sustac, Vicepresedintele Consiliului de Mediere, Ioana-Adina Marin, Membru in Comisia Permanenta a Consiliului de Mediere, Gabriela-Gyongy Mihut, Membru si Purtator de Cuvant al Consiliului de Mediere, Anca Elisabeta Ciuca, Membru al Consiliului de Mediere, Claudiu Ignat, mediator, Daniela Popoviciu, Presedintele Asociatiei Pro Medierea, Ilie Gheorghe, Vicepresedintele Blocului National Sindical, Adriana Ahciarliu, Secretar General al Asociatiei Societatilor Financiare - ALB Romania, Roxana Lupu, Managing Partner Lupu&Asociatii, Elena Moise, avocat la Centrul European al Consumatorilor din cadrul Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania, si Radu Ogrezeanu-Ghica, mediator la Logsia Mediere.




Luni, 24 Martie 2014 14:51

Despre mediere, la Tele Moldova - X

Proiectul desfasurat de televiziunea regionala Tele Moldova in colaborare cu Consiliul de Mediere, sub denumirea Medierea, un bun national, a ajuns deja la cea de-a zecea emisiune. De data aceasta, invitati au fost domnul profesor universitar Constantin Salceanu, formator, si domnul Ionut Ciprian Tanase, mediator. Invitatii au venit cu precizari suplimentare cu privire la subiectul atat de important si de actual al aplicarii medierii in penal, dar si cu privire la subiectul principal al dezbaterii pe care l-a constituit o problema de interes general, cea a protectiei consumatorului si a posibilitatii rezolvarii acestor litigii cu ajutorul medierii. Evident, discutia a pornit de la actele normative care stau la baza protectiei consumatorului, inclusiv de la directivele Uniunii Europene.
Au fost subliniate elementele atat de importante cu privire la care fiecare dintre noi trebuie sa fie atent atunci cand achizitioneaza un produs sau serviciu. In primul rand, urmarirea cu atentie a clauzelor contractuale, mai ales ca de multe ori acestea sunt extrem de multe si scrise deranjant de mic. Apoi importanta pastrarii bonului fiscal si a celorlalte acte, precum factura, sau chiar ambalajul original. Au fost, de asemenea, trecute in revista o serie de elemente pe care trebuie sa le cunoastem, precum faptul ca orice produs necorespunzator poate fi returnat in termen de 24 de ore, dar si importanta citirii cu atentie a etichetei, mai ales la produsele alimentare, pentru a ne feri de produsele expirate sau aflate prea aproape de data expirarii, de cele ce contin substante la care putem fi alergici sau cele modificate genetic, avand in acelasi timp grija sa ne ferim de produsele contrafacute. Atentia cu care analizam produsele pe care le cumparam este la fel de importanta precum cunoasterea cat mai clara a drepturilor pe care le avem conform legii, in calitate de consumatori. In acelasi timp, a fost subliniat faptul ca atunci cand aceste drepturi ne-au fost incalcate, medierea reprezinta o cale mult mai avantajoasa de rezolvare a conflictului. De asemenea, medierea reprezinta o cale mult mai ieftina si mai rapida decat justitia.
Prin interventii telefonice, telespectatorii au venit cu intrebari si prezentarea diferitelor spete contribuind astfel la lamurirea subiectelor in discutie.

Dim lights




Vineri, 21 Martie 2014 12:39

Despre mediere, la Tele Moldova - IX

Domnul Romeo Chelaru, prim-vicepresedinte al Camerei Mediatorilor din Romania, si doamna Ilinca Alexa, mediator si notar, au fost participantii la cea de-a noua emisiune Medierea, un bun national, realizata de televiziunea Tele Moldova, in parteneriat cu Consiliul de Mediere.
In cadrul emisiunii a fost subliniat faptul ca acordul de mediere este recomandat sa fie investit si cu un titlu executoriu. Trebuie stiut ca, din punct de vedere juridic, intelegerea la care partile ajung cu sprijinul mediatorului are valoarea unui inscris sub semnatura privata. Dar in majoritatea spetelor este recomandata adresarea in instanta in vederea incuvintarii sau la un notar public in vederea autentificarii, pentru investirea acesteia cu titlu executoriu. Astfel, nu se mai mizeaza doar pe increderea ca partile isi vor respecta obligatiile asumate, ci se asigura si posibilitatea tragerii acestora la raspundere, in masura in care nu respecta prevederile acordului.
A fost abordata si problema dezvoltarii pe mai departe a medierii, atat din punct de vedere al optimizarii acesteia in diferitele regiuni ale tarii, cat si din punct de vedere al evolutiei firesti a acestei profesii.
Activitatea de mediere este una de interes public si trebuie sa respecte inclusiv recomandarile Consiliului Europei. Medierii ii revine si sarcina de a detensiona conflicte si tensiuni locale si de a contribui la reinstaurarea linistii si pacii sociale.
A fost subliniat inca o data faptul ca medierea conduce la intelegerea efectiva intre parti, conflictul fiind stins in mod efectiv, situatie cu totul diferita fata de instanta de judecata, unde litigiul trece de la o instanta la alta pana se ajunge la executorul judecatoresc, conflictul fiind astfel acutizat. Acest fapt este cu atat mai grav atunci cand conflictul apare in familie, intre prieteni, la locul de munca sau poate tensiona relatiile in cadrul comunitatii. Sunt doar cateva aspecte datorita carora medierea poate juca un rol atat de important pentru a asigura relatii normale in familie si comunitate.
A fost explicat, de asemenea, faptul ca sedinta de informare cu privire la avantajele medierii nu se confunda cu procedura de mediere propriu-zisa, dar ea are un rol extrem de important nu numai prin faptul ca este obligatorie, in plus si gratuita, dar in primul rand prin faptul ca ea este menita sa lamureasca avantajele reale ale alegerii procedurii de mediere pentru speta in cauza.
Discutiile cu telespectatorii care au intervenit in emisiune au completat informatiile bogate pe care le-a adus si aceasta emisiune.

Dim lights




Cea de-a opta emisiune, Medierea, un bun national, realizata de televiziunea Tele Moldova, in parteneriat cu Consiliul de Mediere, i-a avut ca invitati pe doamna Petronela Cornelia Stogrin, formator in mediere, si pe doamna Maria Irina Petruc, mediator.
Emisiunea a venit in continuarea celor precedente contribuind la lamurirea rolului medierii in cauzele penale, conform noilor coduri, penal si de procedura penala, care pun un accent sporit pe ideea de reeducare a faptuitorului, precum si pe rolul benefic pe care il poate juca medierea in cauzele penale, fiind subliniat si faptul ca prevederea care trebuia sa intre in vigoare la 1 februarie cu privire la obligativitatea informarii cu privire la avantajele medierii in spetele legate de infractiuni a fost abrogata. A fost discutat si faptul ca utilizarea procedurii de mediere in cauzele penale, nu este o noutate, aceasta fiind utilizata deja din 2006, de la data intrarii in vigoare a legii medierii, dar numai in cazul a 17 infractiuni, conform vechilor coduri.
O parte importanta a discutiei a fost dedicata si distinctiei dintre solutiile partiale si cele totale.
Medierea poate aduce o solutie partiala in orice cauza penala, dar numai cu privire la latura civila. Solutii partiale pot aparea insa in orice cauze, cum ar fi cazul unui divort in care partile se inteleg asupra divortului si a reglementarii privind minorul, respectiv planul parental, dar sa ramana sa fie rezolvat in instanta partajul bunurilor.
In penal, solutia totala poate interveni doar in cazul a 28 de infractiuni, atunci cand fie se retrage definitiv plangerea prealabila, fie se impaca partile si atunci se stinge atat latura civila, cat si cea penala. Medierea poate interveni atat in faza anchetei desfasurate de politie si apoi de procuror, cat si in faza desfasurarii procesului in instanta de judecata care poate fi suspendat pe o perioada de trei luni. Avantajul major pentru faptuitor il reprezinta faptul ca astfel el nu va mai avea mentiuni in cazier. Dar avantaje are si victima, problema fiind rezolvata rapid, intr-un mediu confidential, cu costuri reduse. In plus, in instanta nu poti avea garantia ca vei obtine ceea ce ai cerut. Acordul de mediere, prezentat dupa caz organelor de politie, de procuratura sau instantei, poate stinge cauza, inclusiv din punct de vedere al legii penale. Daca pana acum acest lucru era posibil in cazul a 17 infractiuni, acum, conform noilor coduri, acest lucru este posibil in cazul a 28 de infractiuni: 1. lovirea sau alte violente, 2. vatamarea corporala din culpa, 3. violenta in familie, 4. amenintarea, 5. hartuirea, 6. violul, 7. agresiunea sexuala, 8. hartuirea sexuala, 9. violarea de domiciliu, 10. violarea sediului profesional, 11. violarea vietii private, 12. divulgarea secretului profesional, 13. pedepsirea unor furturi la plangere prealabila, 14. abuzul de incredere, 15. abuzul de incredere in fraudarea creditorilor, 16. bancruta simpla, 17. bancruta frauduloasa, 18. gestiunea frauduloasa, 19. insusirea bunului gasit sau ajuns din eroare la faptuitor, 20. inselaciunea, 21. inselaciunea privind asigurarile, 22. distrugerea, 23. tulburarea de posesie, 24. asistenta si reprezentarea neloaiala, 25. violarea secretului corespondentei, 26. abandonul de familie, 27. nerespectarea masurilor privind incredintarea minorilor, 28. impiedicarea  exercitarii libertatii religioase.
Sunt probleme importante care trebuie corect intelese. In acest scop, benefic este si dialogul sustinut cu telespectatorii, care pot interveni in emisiune cu spete concrete, la care solicita diverse lamuriri.

Dim lights




Pagina 3 din 7
Te afli aici: >